Hoe lang zijn de spoorbomen in Borne gesloten?

Een onderzoek van 8 weken
aan de Azelosestraat

Borne, 29 november 2016
Hoe lang zijn in Borne de spoorbomen gesloten? Een vraag die menig Bornenaar zichzelf stelt wanneer er weer eens gewacht moet worden. Er komen weleens cijfers van Prorail naar buiten waar wordt gesproken over 'treinbewegingen'. Het aantal treinen geeft echter een vertekend beeld vanwege de unieke situatie in Borne. Hier bevinden zich namelijk twee drukke overgangen vlak naast het station. Wanneer een stoptrein aankomt op het station gaan de spoorbomen al naar beneden. In de cijfers van Prorail komt dit terug als 1 treinbeweging. Hoe lang de spoorwegovergangen gesloten zijn wordt daar niet bij vermeld.

Speciale dank gaat uit naar Civra waar een plek beschikbaar werd gesteld voor de plaatsing van de webcam.

Toen ik deze vraag weer eens hoorde bedacht ik me dat het mogelijk moet zijn om hierop een antwoord te krijgen. Met name op de tijd dat de spoorwegovergang daadwerkelijk gesloten is. Een klein project gedurende 3 maanden was het gevolg. Uiteindelijk leverde dit 8 weken bruikbaar materiaal op.

Een webcam werd geplaatst

Om te bepalen of de spoorwegovergang open of gesloten is werd een webcam geplaatst. Speciale dank gaat hierbij uit naar Civra die hun locatie hiervoor beschikbaar heeft gesteld. Aan de webcam werd een Raspberry Pi aangesloten, een soort mini-computer. Hierop is software geplaatst die elke 20 seconden 3 foto's maakte met een kleine tussenpauze. Vervolgens werd een klein stukje van de plek waar een spoorboom zou kunnen zitten uitgeknipt. Dit om de privacy van voorbijgangers te respecteren.

8 weken X
7 dagen X
24 uur X
60 minuten X
elke 20 seconden X
3 foto's =
725.760 foto's

De uitgesneden foto's werden opgeslagen van maandag 1 augustus t/m zondag 25 september 2016. Dit leverde 8 weken aan materiaal op: maar liefst 725.760 foto's op. Vervolgens is er software ontwikkeld voor de analyse van de foto's met de grafieken in deze rapportage als eindresultaat. Details over de technische uitvoering staan hieronder.

Hoe vaak is de spoorwegovergang gesloten geweest?

Hieronder is te zien hoe vaak en hoe lang de spoorwegovergang gesloten is geweest in de 8 weken dat er gemeten is.

2822xminder dan een minuut
7341x1 minuut
1199x2 minuten
217x3 minuten
26x4 minuten
10x5 minuten
3x6 minuten
1x7 minuten
1x8 minuten
2x19 minuten
1x74 minuten
De resultaten

In de tabel hieronder wordt per uur/dag aangegeven:

  • Percentage dat de spoorwegovergang gemiddeld gesloten is per uur (ook achtergrondkleur)
  • Hoe vaak het de spoorwegovergang gemiddeld gesloten is per uur
  ma di wo do vr za zo
06:00 8X 17% 9X 15% 8X 13% 8X 14% 8X 13% 7X 7% 0X 0%
07:00 10X 16% 10X 17% 9X 14% 9X 16% 11X 18% 7X 11% 3X 4%
08:00 13X 21% 12X 19% 11X 19% 10X 18% 12X 19% 9X 13% 7X 10%
09:00 12X 19% 12X 19% 13X 21% 12X 21% 13X 22% 9X 13% 9X 12%
10:00 13X 20% 12X 20% 11X 19% 11X 19% 13X 21% 9X 13% 8X 11%
11:00 12X 19% 13X 22% 11X 20% 12X 19% 12X 21% 10X 13% 9X 12%
12:00 12X 24% 13X 23% 12X 20% 13X 22% 12X 22% 9X 12% 8X 11%
13:00 12X 19% 12X 19% 13X 21% 11X 19% 12X 21% 9X 14% 8X 12%
14:00 11X 20% 13X 23% 13X 24% 13X 22% 12X 23% 10X 15% 9X 12%
15:00 12X 19% 13X 21% 13X 20% 12X 21% 12X 20% 12X 18% 10X 14%
16:00 12X 21% 13X 22% 12X 20% 13X 21% 12X 20% 10X 16% 9X 14%
17:00 12X 19% 13X 20% 12X 19% 12X 22% 12X 19% 11X 17% 9X 13%
18:00 12X 19% 12X 21% 11X 18% 12X 21% 11X 19% 10X 16% 9X 14%
19:00 12X 20% 12X 22% 13X 22% 12X 22% 11X 21% 10X 16% 11X 15%
20:00 10X 13% 10X 14% 10X* 29% 10X 17% 8X 11% 9X 13% 10X 14%
21:00 10X 12% 8X 12% 8X 11% 9X 15% 9X 13% 9X 13% 10X 15%
22:00 10X 13% 10X 14% 10X 12% 9X 13% 10X 14% 10X 13% 9X 12%
23:00 9X 13% 9X 15% 8X 12% 9X 15% 9X 14% 8X 18% 7X 10%
00:00 8X 11% 10X 16% 11X 19% 9X 10% 9X 12% 10X 15% 6X 7%
01:00 2X 2% 3X 3% 3X 4% 4X 5% 4X 5% 5X 4% 3X 3%
02:00 0X 0% 2X 4% 1X 2% 2X 3% 1X 2% 2X 4% 1X 2%
03:00 0X 0% 3X 5% 2X 3% 3X 4% 2X 4% 3X 5% 0X 0%
04:00 1X 1% 3X 4% 2X 3% 2X 2% 2X 2% 2X 3% 0X 0%
05:00 4X 4% 5X 5% 5X 5% 5X 5% 5X 5% 1X 1% 0X 0%

* Dit is inclusief een storing van in totaal 74 minuten

Hoe groot is de kans dat je moet wachten?

In de tabel is op basis van dag en tijd te zien hoe groot de kans is dat je moet wachten. Hoe oranjer het vlak is des te groter de kans dat je even moet wachten.

    8:00 9:00 10:00 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00  
ma                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
di                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
wo                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
do                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
vr                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
za                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
zo                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
    8:00 9:00 10:00 11:00 12:00 13:00 14:00 15:00 16:00 17:00  

Wie heeft dit onderzoek gedaan?

Dit onderzoek is uitgevoerd als hobbyproject door Arno Vije, werkzaam als Technical Director bij SOV concept en vormgeving. Heb je vragen of opmerkingen? Stuur gerust een e-mail naar arno@vije.nl.

De resultaten uit die onderzoek zijn vrij te gebruiken mits er een bronvermelding wordt gedaan.


Technische details

40 tinten rood en wit

2016-08-01_06-06-22_2.jpg 2016-08-01_08-02-02_2.jpg 2016-08-01_09-01-41_2.jpg 2016-08-01_10-02-01_2.jpg 2016-08-01_11-02-01_1.jpg 2016-08-01_12-01-41_2.jpg 2016-08-01_13-02-01_2.jpg 2016-08-01_16-01-41_2.jpg 2016-08-01_17-03-01_2.jpg 2016-08-01_20-03-21_2.jpg 2016-08-01_22-01-41_2.jpg 2016-08-01_23-01-41_3.jpg 2016-08-05_12-00-21_2.jpg 2016-08-13_01-01-21_2.jpg 2016-08-17_00-14-41_2.jpg 2016-08-19_06-06-42_2.jpg 2016-08-21_16-03-41_2.jpg 2016-08-21_23-01-41_2.jpg 2016-08-22_00-01-21_3.jpg 2016-08-23_05-22-01_2.jpg 2016-08-24_09-01-21_2.jpg 2016-09-02_05-00-41_2.jpg 2016-09-06_03-09-01_2.jpg 2016-09-12_14-01-41_2.jpg 2016-09-13_12-01-41_2.jpg 2016-09-14_08-01-21_2.jpg 2016-09-17_00-00-21_2.jpg 2016-09-21_06-06-21_3.jpg 2016-09-25_00-07-22_3.jpg

Bij aanvang van het project was de gedachte om te kijken naar de rode en witte kleur van een spoorboom. De praktijk bracht echter een groot aantal uitdagingen aan het licht:

Er werd voor dit project gebruik gemaakt van: een Raspberry Pi + Webcam, NodeJS & PHP+GD.

Betrouwbare analyse software

Met de hierboven genoemde uitdagingen is er software geschreven voor de automatische analyse van de 725.760 foto's. Dit is op de volgende manier gedaan:

Opmerkingen

Exacte gegevens beschikbaar

Voor geïnteresseerden zijn de exacte gegevens ook beschikbaar. Er is op aanvraag toegang te verkrijgen tot de analyse weergave. Ook een Excel bestand met daarin alle tijden en de lengte van de sluiting zijn desgewenst toe te sturen. Ben je benieuwd? Stuur dan een e-mail naar arno@vije.nl.